Translate

07 October 2020

LIVE – PKPP / RMCO: Sidang Media MKN oleh DS Ismail Sabri Menteri Kanan (Kluster Keselamatan)


 

             

7 Oktober 2020

Kerajaan setuju untuk laksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat PKPB di Sandakan, Papar, Tuaran (Sabah) dan Klang bermula 9 Oktober 2020- MKN

All Social and Religious Activities Not Allowed

Pergerakan keluar dan masuk ke kawasan itu tidak dibenarkan kecuali perkhidmatan perlu (essential) dan mendapat kebenaran pihak berkuasa.

Perkhidmatan seperti kedai makan, kedai runcit dan kedai serbaguna serta stesen minyak hanya 6 pagi hingga 6 petang.

MCO VIOLATORS- ON THE SPOT COMPOUND!

Defence Minister announced that the Attorney General Chambers (AGC) has approved a ruling to allow PDRM officers to issue compounds immediately instead of physically bringing MCO violators to the police station first. 

All officers that hold the rank of Inspector and above are now given the authority to issue these compound fees to citizens who flout MCO regulations.

Sidang Media Khas: Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) (7 Okt 2020) 1.Task Force Operasi Pematuhan •3,094 Pasukan Pematuhan yang terdiri daripada 13,165 anggota telah membuat 52,317 pemeriksaan bagi memantau dan menguatkuasa pematuhan SOP PKPP.

•3,622 pasar raya, 4,651 restoran serta 1,450 penjaja, dan 1,704 pasar awam/tani telah diperiksa.   • Turut diperiksa, 3,791 tempat ibadah serta 1,590 tempat riadah.

• PDRM telah menahan 357 individu atas kesalahan ingkar arahan PKPP dan seramai 320 individu telah dikompaun, 35 individu direman dan 2 dijamin.

• Jabatan Peguam Negara juga telah membenarkan Pihak PDRM untuk mengeluarkan kompaun serta merta di lapangan, kepada individu yang melanggar SOP dan hanya boleh dikeluarkan oleh anggota PDRM berpangkat inspektor dan ke atas.

2.Kawalan Sempadan Negara •Op Benteng melibatkan ATM, PDRM, APMM, JIM,JKDM,AKSEM mengawal secara bersepadu dari dibolosi Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) bagi mengekang jenayah rentas sempadan selain mengekang penularan wabak COVID-19.

-Masjid, Surau, rumah ibadat bukan islam, Institut Pengajian Tinggi Awam dan Swasta, Institut Latihan Kemahiran, Sekolah, Tadika, Taska, Pusat Tahfiz, Pusat Jagaan Kanak – Kanak adalah ditutup.   -Semua Aktiviti Sukan, Rekreasi, sosial, dan budaya adalah tidak dibenarkan.

-Majikan hendaklah mematuhi perintah ini dan membenarkan pekerja bercuti atau bekerja dari rumah.   -Kebenaran untuk bekerja hanya bagi Perkhidmatan Perlu (essential service) dengan kelulusan PDRM.

-Bagi kes kecemasan adalah dibenarkan tetapi perlu mengemukakan permohonan pergerakan kepada pihak berkuasa. -Penduduk yang bekerja tidak dibenarkan keluar dari kawasan dan tidak boleh bekerja sepanjang tempoh PKPB.

-Perkhidmatan teksi/e-hailing (maksimum 2 penumpang) dan penghantaran makanan dibenarkan beroperasi dari jam 6.00 pagi hingga 8.00 malam sahaja. -Perkhidmatan bas ekspres dan bas henti-henti tidak dibenarkan beroperasi.

-Farmasi dan kedai menjual ubat-ubatan beroperasi mulai 6.00 pagi hingga 6.00 petang sahaja. -Kenderaan yang membawa barangan keperluan (essential) dibenarkan keluar masuk dengan mendapatkan kebenaran PDRM terlebih dahulu.

-Operasi pasar harian adalah antara hingga 6.00 pagi hingga 2.00 petang sahaja. -Operasi pasar malam, tamu, pasar borong, dan pasar tani adalah tidak dibenarkan.   -Waktu operasi klinik dan hospital kerajaan dan swasta dibenarkan secara 24 jam.

-Pembelian makanan hanya menggunakan kaedah pandu lalu, penghantaran (delivery) dan take-away sahaja. -Waktu operasi stesen minyak antara 6.00 pagi hingga 6.00 petang sahaja.

-Perniagaan Bukan Perkhidmatan Perlu (Non Essential Service) hendaklah ditutup. -Restoran, kedai makan, kedai runcit dan kedai serbaneka dibenarkan beroperasi antara 6.00 hingga 6.00 petang.

•Antara SOP yang ditetapkan: -Hanya 2 orang sahaja dari sebuah rumah dibenarkan untuk keluar bagi tujuan mendapatkan bekalan makanan/keperluan rumah.

•Hanya Perkhidmatan Perlu (Essential Service) termasuk kilang-kilang dan rantaian yang berkaitan dalam perkhidmatan perlu adalah dibenarkan. Pihak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI) akan menyenaraikan jenis perkhidmatan perlu yang terlibat

•Pergerakan keluar masuk di ke empat kawasan PKPB ini adalah tidak dibenarkan.

•Kawasan-kawasan tersebut adalah Sandakan, Papar, Tuaran serta di Klang.   •Kerajaan bersetuju untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bermula 9 Oktober 2020.

7. PKP Bersyarat Zon Merah di Sabah dan Selangor   •Sidang Khas MKN hari ini turut mendengar pembentangan KKM berkenaan situasi di beberapa kawasan yang baru diklasifikasikan sebagai zon merah di Sabah dan Selangor kerana mempunyai lebih 40 kes positif COVID-19.

6.PKPD Kota Setar •Kerajaan bersetuju PKPD Bersasar di Rumah Pangsa Tongkang Yard (Seberang Perak) ditamatkan berkuatkuasa 12.01 tengah malam, 8 Oktober 2020.

• Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MOA) juga telah membuat pemantauan di peringkat pengeluar makanan dan memberi jaminan bekalan barangan keperluan mencukupi.

• Pengusaha dan orang ramai diminta supaya sentiasa mengamalkan kawalan kendiri termasuk penjarakan sosial dan kebersihan diri terutama dalam aktiviti jual beli barangan keperluan harian

• Pegawai penguatkuasa KPDNEHP juga telah melakukan 1,383 pemeriksaan khas Pematuhan SOP PKPP dan mendapati 1,372 premis mematuhi SOP yang ditetapkan manakala 11 premis diberi nasihat kerana tidak patuh SOP.

5. Barang Keperluan Asas • Secara keseluruhan bekalan barangan keperluan mencukupi dan mampu menampung keperluan dalam negara yang berterusan dan mudah diperolehi.

• 106 individu pula telah dibawa ke hospital untuk rawatan manakala 32,898 individu telah dibenarkan pulang ke rumah.

• 9,522 individu sedang jalani kuarantin wajib di 66 Hotel dan 13 premis termasuk Institut Latihan Awam (ILA) serta Institusi Pengajian Swasta di Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Johor, Sarawak, Kelantan, Perak, Kedah, Perlis, Terengganu, Sabah dan Labuan.

4.Kuarantin Wajib • Dari 24 Julai sehingga 6 Oktober 2020, seramai 42,526 individu telah pulang ke tanah air melalui pintu masuk sempadan antarabangsa.

o Sarawak (1 operasi) o Pahang (1 operasi) o Perlis (1 operasi) o WP Kuala Lumpur (1 operasi)   • Melibatkan 102 anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) serta 104 anggota pihak berkuasa tempatan (PBT) dan agensi-agensi lain serta 18 jentera JBPM turut digunakan.

• Sebanyak 22 operasi sanitasi meliputi 1 Zon Merah, 9 Zon Kuning dan 9 Zon Hijau di 11 buah negeri iaitu:   o Sabah (4 operasi), o Kedah (4 operasi), o Terengganu (3 operasi), o Johor (3 operasi), o Pulau Pinang (2 operasi) o Selangor (1 operasi) o Negeri Sembilan (1 operasi)

3.Operasi Sanitasi Awam COVID-19 • KPKT telah melakukan 10,264 operasi sanitasi merangkumi 135 zon.

• Orang ramai diminta untuk menghubungi hotline National Task Force di talian  011 6251 1223 untuk terus menyalurkan maklumat berkenaan PATI dan jenayah rentas sempadan.

• Semalam, 38 PATI, 2 tekong dan 4 penyeludup serta merampas 8 kenderaan darat.   • 130 Sekatan Jalan Raya Operasi Benteng  juga dilakukan diseluruh negara yang melibatkan:   o PDRM – 108 o ATM    –  12 SJR o AKSEM – 10 SJR

Sidang Media Khas: Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) (7 Okt 2020) 1.Task Force Operasi Pematuhan •3,094 Pasukan Pematuhan yang terdiri daripada 13,165 anggota telah membuat 52,317 pemeriksaan bagi memantau dan menguatkuasa pematuhan SOP PKPP.


Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED