Translate

16 August 2019

Mahkamah Pilihan Raya hari ini mengisytiharkan kemenangan bekas menteri luar, Anifah Aman di kerusi Parlimen Kimanis pada pilihan raya umum ke-14


Mahkamah batal kemenangan bekas menteri Anifah di Kimanis
Tracy Patrick
-August 16, 2019 5:45 PM

Peguam, Tengku Fuad Ahmad berkata, Anifah Aman akan memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan hari ini. (Gambar Bernama)

KOTA KINABALU: Mahkamah Pilihan Raya hari ini mengisytiharkan kemenangan bekas menteri luar, Anifah Aman di kerusi Parlimen Kimanis pada pilihan raya umum ke-14 tahun lalu tidak sah dan terbatal.

Hakim, Lee Heng Chung memutuskan 284 undi tambahan di sebuah pusat mengundi tidak dilakukan dengan betul, manakala 57 undi tamabahn didapati ditambah secara tidak betul di sebuah lagi pusat mengundi.

Beliau mendapati undi tambahan itu ialah faktor yang menjejaskan keputusan di Kimanis dan Suruhanjaya Pilihan Raya melanggar Seksyen 32(b) Akta Kesalahan Pilihan Raya, oleh itu pilihan raya kecil perlu diadakan di kerusi berkenaan.

Bagaimanapun, peguam Tengku Fuad Ahmad yang mewakili Anifah memberitahu FMT, mereka akan memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan.

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED