Translate

22 August 2019

Kabinet kekal seperti sekarang, kata Guan Eng





Kabinet kekal seperti sekarang, kata Guan Eng
Manirajan Ramasamy
-August 22, 2019 1:51 PMMenteri Kewangan Lim Guan Eng.

PUTRAJAYA: Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, menafikan mengemukakan senarai nama kepada perdana menteri untuk rombakan Kabinet dengan berkata, barisan menteri akan kekal seperti status quo.

“Kabinet akan kekal seperti sekarang, terutamanya menteri DAP,” katanya pada satu sidang media selepas menghadiri mesyuarat kumpulan fokus belanjawan 2020 mengenai perumahan mampu milik di sini, hari ini.

Berkaitan cakap-cakap bahawa Dr Mahathir Mohamad telah mengumumkannya pada mesyuarat Kabinet semalam, beliau berkata, mesyuarat tersebut adalah mengenai urusan pentadbiran kerajaan.

“Saya fikir anda bercakap tentang mesyuarat kementerian,” katanya. “Ia berkaitan urusan kerajaan, bukan rombakan Kabinet.”





Lim berkata, mesyuarat itu juga melibatkan anggota kanan Kabinet, bukan pemimpin parti, dan menafikan mengetahui sama ada bekas menteri, Mustapa Mohamed, akan dilantik menyertai Kabinet.

“Rombakan Kabinet tidak diputuskan oleh saya,” katanya, apabila ditanya sama ada langkah itu akan benar-benar berlaku. “Saya bukan perdana menteri.”

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin yang turut hadir turut menafikan mengetahui tentang perkara itu dengan berkata, beliau bukan pemimpin parti, maupun anggota jawatankuasa pilihan.

Akhbar The Star memetik sumber yang berkata, Mahathir memaklumkan kepada menteri dalam mesyuarat mingguan mereka semalam bahawa akan berlaku rombakan portfolio dengan perubahan itu diumumkan dalam masa seminggu.

Akbar tempatan berbahasa Cina juga melaporkan bahawa Mustapa hampir pasti diberikan jawatan menteri sekiranya berlaku rombakan Kabinet.

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED