Translate

02 January 2017

Kisah kontroversi dan perceraian dalam dunia hiburan sesuatu yang tidak dapat dipisahkan.


Sorotan 2016: Kontroversi & Cerai Rencah Hidup Selebriti

Diterbitkan: Jumaat, 30 Disember 2016 6:30 AM
Kisah Fara Fauzana membatalkan perkahwinannya disaat akhir mengejutkan para peminat.

PETALING JAYA: Kisah kontroversi dan perceraian dalam dunia hiburan sesuatu yang tidak dapat dipisahkan.

Saban tahun, ia bagaikan tidak sah jika situasi ini tidak berlaku. Kalendar hiburan 2016 tidak terkecuali apabila pelbagai kisah melibatkan artis tempatan menjadi perhatian peminat.

Antara paling diingati adalah kisah penyanyi Zila Seeron (AF4) yang ditangkap khalwat dengan seorang lelaki berstatus suami orang pada 13 Ogos lalu.

Penangkapannya mendapat liputan meluas ekoran Zila ketika itu juga masih bergelar isteri kepada pelawak Along Cham dan lelaki itu akhirnya memutuskan untuk bercerai pada 29 Ogos lalu.

'Percakaran' melibatkan penyanyi Elly Mazlein dan pelakon Faye Kusyairi juga antara yang menggamatkan industri hiburan selain pengakuan aktor Adi Putra yang berkahwin dua.

Tidak terhenti di situ, kontroversi melibatkan Ammar Alfian, Atikah Suhaimi dan Idris Khan yang didakwa terlibat dalam video seks tahun lalu kembali hangat pada 2016 apabila gambar dikatakan mirip Atikah dan Idris tersebar luas di internet.

Bagaimanapun, kes perceraian di kalangan selebriti menunjukkan penurunan ketara dan harap-harapnya 2017 tiada terdengar artis ingin bercerai!

Berikut adalah himpunan beberapa kisah perceraian dan kontroversi yang menjadi perhatian sepanjang 2016:
PERCERAIAN 2016

Rizman Khuzaimi & Kartina Ayoob (13 Januari 2016) 

Pembukaan kalendar 2016 menyaksikan perceraian pasangan pelakon Rizman Khuzaimi dengan Kartina Ayoob pada 13 Januari lalu.

Rizman atau Mohd Rizman Mohd Khuzaimi, 45, memberitahu mahkamah perceraian itu terpaksa dilakukan kerana mereka sudah tidak mempunyai persefahaman lagi.

Riezman dan Kartina, 46, berkahwin pada 24 Februari 2001 dan dikurniakan dua orang anak iaitu Afiq Kiraman, 12, dan Ruzain Nars, 7.

Kartina turut mempunyai seorang anak iaitu Tatiana Batrisya, 20, hasil perkahwinan terdahulunya.

Fasha Sandha & Jejai (20 Januari 2016)
Dunia hiburan dikejutkan dengan berita perceraian pelakon Fasha Sandha dengan Rizal Ashram Ramli atau Jejai pada 20 Januari lalu.

Fasha dalam satu kenyataan ringkas kepada pihak media sejurus prosiding berlangsung memberitahu sudah berusaha menyelamatkan perkahwinan itu dan reda dengan perpisahan tersebut.

Pasangan itu bernikah pada 27 April 2012 dan dikurniakan dua cahaya mata iaitu Putra Rayfal yang berusia dua tahun dan Putri Raysha Jemyma yang berumur setahun.

Sebelum itu Jejai pernah bekahwin dengan Nora Danish pada 20 Jun 2006 dan bercerai pada 10 Julai 2008 dan hasil perkahwinan itu mereka mendapat seorang anak lelaki iaitu Putra Rayqal yang kini berusia tujun tahun.
Farah Asyikin & Zaahier Stanley (28 Januari 2016)
Selepas dua tahun turun naik mahkamah bagi menyelesaikan kes perceraian, akhirnya penyanyi Farah Asyikin sah bercerai dengan Zaahier Stanley secara tebus talak pada 28 Januari lalu.

Lafaz berkenaan dibuat oleh hakam lantikan mahkamah iaitu Mohd Fateh Salleh yang mewakili Zaahier, 39, selaku defendan kes berkenaan di hadapan Hakim Syarie, Umamuddin Yunus.

Terdahulu, Farah atau nama sebenarnya Farah Asyikin Zulkifli, 36, memfailkan perceraian mengikut Seksyen 47 Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984 pada Oktober 2014.

Farah dan Zaahier yang juga seorang warganegara Afrika Selatan yang berketurunan Melayu Cape berkahwin pada 15 Februari 2013 selepas berkenalan selama setahun menerusi Twitter.

Hasil perkahwinan tersebut pasangan ini dikurniakan seorang cahaya mata lelaki bernama Ebrahim Owais yang berusia 18 bulan.

Syanie Hisham & Nadi Putra Mohd Zainol (23 Februari 2016)
Pelakon Syanie Hisham mengejutkan peminatnya apabila perkahwinan keduanya dengan Nadi Putera Mohd Zainol berakhir selepas bercerai pada 23 Februari lalu.

Enggan mendedahkan punca sebenar perceraian itu Syanie, 43, bagaimanapun memberitahu dia mengambil keputusan untuk berpisah kerana merasakan dirinya tidak dihargai oleh bekas suaminya itu.

Pasangan itu berkahwin yanie dan Nadi Putera selamat dinikahkan dalam satu majlis yang diadakan di Sandy Beach Resort, Langkawi, Kedah dengan sekali lafaz pada 1 Mac 2014.

Pelakon itu sebelum ini pernah mendirikan rumah tangga dengan Mohd Attirmidi Abdul pada 1996 namun bercerai enam tahun kemudian.

Ally Iskandar & Nurfarahin Romli (17 Ogos 2016)
Personaliti TV3, Ally Iskandar mengesahkan telah bercerai talak satu dengan isterinya, Nurfarahin Romli pada 17 Ogos lalu.

Ally menerusi status di laman Facebooknya menjelaskan lafaz cerai itu dibuat di hadapan Hakim Syarie, Azeeman Omar di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur.

Dalam pada itu, dalam status sama, Ally berkata, biarpun sudah tidak mempunyai ikatan perkahwinan namun hubungan mereka masih kekal baik.

Ally atau nama sebenarnya Ally Iskandar Mohd Mardzi, 40 dan Farahin bernikah pada 20 Januari 2012 dan dikurniakan anak perempuan, Maream Esabel, 2 tahun.

Along Cham & Zila AF4 (29 Ogos 2016)

Kontroversi yang melanda rumah tangga Along Cham dan Zila (AF4) berakhir dengan perpisahan apabila pelawak itu melafazkan talak satu terhadap wanita tersebut pada 29 Ogos lalu.

Along terdahulu memfailkan permohonan cerai pada hari sama selepas memberitahu mahkamah sudah tinggal berasingan selama lima bulan ekoran Zila keluar daripada rumah tanpa kebenarannya.

Jelasnya lagi, isterinya itu bertindak keluar daripada rumah kerana tidak suka dimarahi plaintif disebabkan sikapnya yang malas memasak.

Episod duka Along bertambah parah apabila Zila ditangkap oleh sepasukan pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dalam kejadian pada 13 Ogos 2016 selepas dipercayai berkhalwat dengan seorang lelaki di Bukti Jalil, dekat sini.

Semasa serbuan dibuat, wanita berkenaan ditemui bersembunyi di belakang almari dalam sebuah bilik.

Pasangan itu berkahwin pada Januari 2010 dan dikurniakan seorang cahaya mata iaitu Ahmad Danial yang kini berusia lima tahun.

KONTROVERSI 2016


Suami Adira Peluk Ruhainies (Julai 2016)


Pelakon Ruhainies menerima kritikan hebat selepas videonya keluar bersama suami Adira iaitu Datuk Seri Abu Adnan didedahkan.

Ruhainies, 24, bagaimanapun tidak cepat melatah dalam menangani kontroversi tersebut sebalik mengaku pernah keluar bersama ahli perniagaan itu selepas dipelawa oleh Adnan atau lebih dikenali sebagai Datuk Red.

Bagaimanapun katanya, dia tidak mempunyai hubungan dengan lelaki berkenaan dan mendakwa telah diperangkap kerana tidak menyedari perbuatan lelaki itu memeluknya.

Malah pelakon itu percaya pihak yang mengambil gambar tersebut diupah untuk merakam kami seperti sedang bermesra dan sebarkan kepada umum," ujarnya.

Gambar Perkahwinan Kedua Adi Putra Tersebar (Julai 2016)

Nama pelakon Adi Putra menjadi perhatian apabila foto perkahwinan rahsianya dengan seorang wanita berusia 33 tahun yang juga seorang janda anak satu tersebar luas di media sosial.

Adi kemudiannya mengesahkan sudah berkahwin dengan wanita yang dikenali sebagai Nur Shahida itu pada 20 Jun lalu dalam satu sidang media yang diadakan pada Julai lalu.

Sidang media itu bagaimanapun bertukar kecoh apabila bekas adik ipar isteri pelakon itu muncul mempersoalkan tindakan Adi memburukkan abangnya selain ingin membersihkan nama keluarganya yang tercalar akibat kejadian itu.

Rumah tangga Adi dan isterinya pertamanya, Aida sebelum ini pernah berhadapan dengan masalah apabila Adi memfailkan perceraian di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur terhadap wanita itu pada 11 Mei 2012 namun membatalkan hasrat itu kemudiannya.

Hasil perkahwinan mereka sejak 14 April 2006, pasangan itu tidak mendapat cahaya mata kerana Aida sering keguguran namun mereka mempunyai seorang anak angkat perempuan berusia empat tahun.

Uqasha Senrose Buka Tudung (Ogos)

Pelakon Uqasha Senrose dikritik hebat apabila membuat keputusan untuk tidak lagi berhijab sejak Ogos lalu.

Uqasha menjelaskan tindakannya itu kerana dia tidak mahu terus hidup dalam kepura-puraan kerana keputusannya bertudung sebelum ini tidak dibuat daripada hatinya sendiri.

Malah dia juga bersedia menerima segala kritikan dan kecaman daripada peminat berhubung keputusannya itu.

Gambar Bogel Menyerupai Atikah Suhaimi & Idris Khan (September 2016)

Industri hiburan digemparkan dengan penyebaran gambar bogel yang dikatakan menyerupai pelakon Atikah Suhaimi dan Idris Khan.

Atikah baik Idris bagaimanapun enggan mengulas mengenai penyebaran gambar berkenaan dan menyerahkan perkara itu kepada pihak berkuasa menjalankan siasatan.

Pada tahun lalu, mereka turut dihimpit kontroversi sama kononnya mempunyai video seks bersama seorang lagi pelakon iaitu Ammar Alfian.

Bagaimanapun ketiga-tiga mereka tampil menafikan perkara itu dan meminta pihak yang menyebar khabar angin itu menunjukkan bukti.

Fara Fauzana Batal Kahwin Saat-Saat Akhir (September 2016)


Personaliti radio popular Fara Fauzana mengejutkan peminat apabila mengambil keputusan membatalkan perkahwinannya dengan Mohamed Hafiz Badiuzzaman, 30, pada saat akhir yang sepatutnya berlangsung pada 17 September lalu.

Fara, 36, bagaimanapun enggan berkongsi punca dia mengambil keputusan itu dan hanya menyatakan ia sebagai sebab peribadi.

Sikap berdiam diri Fara telah menimbulkan pelbagai spekulasi sehingga timbul dakwaan dia membatalkan perkahwinan itu kerana Hafiz sudah pun berkahwin.

Hafiz tampil menafikan perkara itu dan meminta pihak media bertanya sendiri tentang sebab sebenar Fara membatalkan perkahwinan mereka.

Elly Mazlein, Azmi Hatta & Faye Kusyairi (Oktober 2016)

Nama Elly Mazlein hangat diperkatakan sepanjang 2016 selepas kisah disebalik perceraiannya dengan pengarah Azmi Hatta pada 15 Oktober tahun lalu menjadi kecoh.

Timbul pelbagai tuduh-menuduh di antara pasangan itu sehingga mengaitkan pelakon Faye Kusyairi sebagai orang ketiga yang menggangu keharmonian rumah tangga mereka.

Faye yang kemudiannya mengaku menjalinkan hubungan cinta dengan Azmi dikecam hebat walaupun menjelaskan mereka hanya rapat selepas pasangan itu bercerai.

Azmi pula dalam satu sidang media tergemparnya pada Oktober lalu tampil dengan surat akuan bersumpah selepas tidak tahan dengan pelbagai tuduhan dibuat bekas isterinya itu.

Pengarah itu turut mendakwa punca perceraiannya dengan penyanyi itu kerana sikap cemburu wanita itu yang melampaui batas.

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED