Translate

30 November 2023

Calon Presiden Indonesia Prabowo Subianto bertemu Anwar Ibrahim





Prabowo Subianto berlepas ke Malaysia untuk bertemu Anwar

Bernama

November 30, 2023 17:28 MYT

Prabowo Subianto berlepas ke Malaysia untuk bertemu Anwar

Pertemuan dengan Anwar itu disifatkan sebagai langkah positif dalam mengukuhkan kerjasama dan persahabatan antara Indonesia dan Malaysia. - Gambar fail

JAKARTA: Calon presiden Indonesia Prabowo Subianto dilapor berlepas ke Malaysia pada pagi Khamis untuk kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Walaupun kempen Pilihan Raya Presiden 2024 sedang berlangsung, beliau tidak mengambil cuti pada hari ketiga dan meneruskan tugasnya sebagai Menteri Pertahanan, lapor Agensi Berita ANTARA.

"Aktiviti menteri hari ini melibatkan kunjungan hormat ke atas Datuk Seri Anwar di Putrajaya," kata jurucakap Kementerian Pertahanan Brigedier Jeneral Edwin Adrian Sumantha ketika dihubungi.







Menurut Edwin, Prabowo dijadualkan pulang ke Jakarta lewat Khamis tanpa memberikan butiran lanjut mengenai tujuan lawatan itu.

Seorang penganalisis melihat pertemuan menteri pertahanan itu dengan Anwar sebagai langkah positif dalam mengukuhkan kerjasama dan persahabatan antara Indonesia dan Malaysia.

Pada Oktober, bekas gabenor Jakarta dan calon presiden, Anis Baswedan melawat Malaysia untuk bertemu dengan Anwar di Putrajaya.

"Ia akan bermanfaat jika presiden Indonesia seterusnya, selepas pilihan raya pada 14 Feb, 2024 berkomunikasi lebih rapat dengan Datuk Seri Anwar," kata penganalisis komunikasi politik Dr Hendri Satrio kepada Bernama.

Beliau berkata hubungan rapat antara kedua-dua negara mencerminkan kekuatan demokrasi dan akan diiktiraf oleh kedua-dua negara serantau dan bukan anggota ASEAN.

Semasa ditanya jika bekas gabenor Jawa Tengah yang juga calon presiden, Ganjar Pranowo akan turut melawat Malaysia, Hendri berkata beliau tidak mengetahui sebarang rancangan sedemikian.

Indonesia memulakan kempen pilihan raya presiden 2024 pada Selasa dengan tiga calon bersaing untuk menggantikan Joko Widodo (Jokowi) yang penggal kedua sebagai presiden berakhir pada Okt 2024.

-- BERNAMA

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED