Translate

30 December 2022

Data pelanggan bocor: Kementerian dapatkan maklum balas Maybank, Astro

 Data pelanggan bocor: Kementerian dapatkan maklum balas Maybank, Astro


Bernama

Kebocoran data: KKD dapatkan maklum balas Maybank, Astro - Fahmi
Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata notis sekatan telah dikemukakan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia bagi tujuan menghalang orang awam mengakses laman sesawang tersebut. - Gambar fail/BERNAMA

Dikemaskini: 8:34 PM

Kementerian Komunikasi dan Digital (KKD) memandang serius dakwaan kebocoran data maklumat melibatkan 13 juta rakyat Malaysia melalui sebuah laman sesawang dan telah mengarahkan supaya akses kepada laman web berkenaan disekat.


Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata notis sekatan telah dikemukakan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia bagi tujuan menghalang orang awam mengakses laman sesawang tersebut.


Pada masa ini juga, Fahmi berkata KKD melalui Jabatan Perlindungan Data Peribadi (JPDP) dan Cybersecurity Malaysia (CSM) sedang mendapatkan maklum balas daripada Maybank dan Astro bagi memastikan kesahihan pemilikan data yang didakwa dibocorkan.


Dalam satu kenyataan hari ini, dia berkata siasatan awal ke atas maklumat nombor akaun Maybank yang dipaparkan dalam laman sesawang yang tular itu mendapati akaun terlibat adalah tidak sah atau tidak wujud kerana transaksi tidak boleh dilakukan.


“Siasatan awal juga mendapati terdapat potensi data yang didakwa bocor adalah merujuk kepada insiden kebocoran yang berlaku pada 2018.


"Bagaimanapun, pengesahan rasmi daripada pihak berkaitan adalah diperlukan untuk tujuan siasatan terperinci di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (Akta 709),” katanya.



Terdahulu, Fahmi telah mengarahkan JPDP dan CSM menjalankan siasatan berhubung dakwaan laman sesawang itu yang menyenaraikan 3.5 juta maklumat pengguna Astro, 1.8 juta pengguna Maybank dan 7.2 juta pengguna Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), pada Ahad lepas kira-kira 7.56 malam.


Maklumat yang dibocorkan didakwa melibatkan nama pengguna, nama penuh pengguna, tarikh lahir, alamat serta nombor kad pengenalan.


Fahmi berkata siasatan kebocoran data SPR pula akan diserahkan kepada Agensi Keselamatan Siber Negara (Nacsa) untuk tindakan lanjut, memandangkan ia di luar bidang kuasa Akta 709.


Akta 709 memperuntukkan setiap syarikat pengguna data wajib mematuhi tujuh Prinsip Perlindungan Data Peribadi dalam mengendalikan data peribadi milik pelanggan bagi memastikan data peribadi tidak disalahgunakan.


Kegagalan mematuhi prinsip tersebut merupakan suatu kesalahan yang jika sabit kesalahan, pengguna data boleh didenda tidak melebihi RM300,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya.


Fahmi turut mengingatkan semua pengguna data agar sentiasa memastikan tahap keselamatan siber berada pada paras yang baik serta sentiasa mematuhi prinsip dan standard perlindungan data peribadi selaras Akta 709.


-Bernama

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED