Translate

07 February 2015

Pesawat Canggih A400M Sekarang Dimiliki TUDM

Pesawat Canggih A400M Milik TUDM Berjaya Melakukan Ujian Penerbangan Pertama


SHAH ALAM: Pesawat Pertahanan A400M yang akan diterima Tentera Udara Diraja Malaysia telah membawa lembaran baru dalam teknologi pertahanan udara negara. Pesawat Airbus Pertahanan Angkasa A400M merupakan generasi baru Airlifter memulakan penerbangan sulungnya baru-baru ini.

Pesawat pengangkut taktikal dengan keupayaan strategik, yang dikenali sebagai MSN22 (TUDM M54-01) bergerak di bawah kuasa TUDM sendiri buat kali pertama pada 26 Januari di pusat Pertahanan dan Angkasa Airbus di Seville, Sepanyol.


Semua bahagian-bahagian utama yang serba lengkap termasuk sayap, tailplane, kokpit, pesawat dan pendaratan-gear telah bersedia untuk tanah-ujian. Pesawat ini akan dihantar pada suku pertama tahun 2015, diikuti oleh dua lagi lewat tahun ini dan pesawat keempat dan terakhir pada 2016.

Pesawat Airbus A400M airlifter, MSN22 pertama milik TUDM ini menjalani pemasangan akhir di perhimpunan Airbus akhir di Seville, Sepanyol. Pesawat itu dijangka diserahkan pada suku pertama tahun 2015.
Video kredit: Perajurit - Penjana Permikiran Pertahanan

Kumpulan pertama juruterbang TUDM telah menjalani latihan penerbangan di Pertahanan Airbus yang berhampiran dan Pusat Latihan Angkasa Antarabangsa. Latihan untuk pengawal yang bertanggungjawab pesawat dijangka bermula tidak lama lagi.

A400M boleh membawa beban berat dan dan besar pada jarak antara benua pada kelajuan jet sambil mengekalkan keupayaan taktikal benar untuk menggunakan landasan pendek dan tidak bersedia, dan juga boleh bertindak sebagai refueller udara-ke-udara.

Kumpulan pertama pelatih juruterbang Malaysia sudahpun menjalani arahan di Pertahanan Airbus dan Angkasa Pusat Latihan Antarabangsa dan akan disertai oleh jurutera dan juruteknik penyelenggaraan pada minggu-minggu akan datang. - Siakapeli.com.my

Sumber rujukan: Perajurit - Penjana Permikiran Pertahanan

Sumber rujukan: malaysiandefence

Saksikan kehebatan pesawat ini.


>

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED