Translate

26 September 2018

Saddiq Rewards Tony Fernandes Who Strongly Supported the Barisan Nasional Party Before GE14 WIth A Chairmanship of MSC


Tony Fernandes made head of Malaysia Stadium Corporation
FMT Reporters
-September 26, 2018 12:56 PM



PETALING JAYA: The youth and sports ministry today announced AirAsia chief Tony Fernandes as the new head of its statutory body, Malaysia Stadium Corporation (MSC).

In a statement, it said his outstanding achievements in various fields such as aviation, entertainment, hospitality and broadcasting had qualified him for the role.

Fernandes, who has won multiple awards including “CEO of the Year” and “Entrepreneur of the Year”, will be responsible for the structure and operations of MSC.

He also faces the challenge of improving MSC’s RM11 million losses.



Last month, nine members of the boards of directors of agencies under the ministry, including from MSC, were sacked.

Youth and Sports Minister Syed Saddiq Syed Abdul Rahman said the nine were political appointees who held leadership positions in Umno Youth or were divisional chiefs.

He added that they would be replaced by non-politicians.



MENGENAI PERLANTIKAN TAN SRI TONY FERNANDES SEBAGAI PENGERUSI PERBADANAN STADIUM MALAYSIA 


Pemilihan Tan Sri Tony Fernandes sebagai Pengerusi Perbadanan Stadium Malaysia (PSM) yang baharu dibuat berdasarkan pencapaian dan pengalaman beliau sebagai seorang tokoh korporat yang cukup disegani di Malaysia mahupun di luar negara. 

Penglibatan serta kejayaan beliau di dalam pelbagai bidang komersial, termasuk industri penerbangan (AirAsia), hiburan (Warner Music), perhotelan (Tune Hotels), penyiaran (The Apperentice Asia) adalah sebahagian daripada pencapaian beliau yang amat membanggakan sehingga hari ini, menjadikan beliau sebagai calon terbaik untuk memegang jawatan tersebut. Bakat keusahawanan. kreativiti dan kepimpinan beliau ternyata cukup terserlah dan ini dapat dilihat melalui anugerah-anugerah yang telah diraih oleh beliau termasuklah “CEO of The Year Award” dan “Entrepreneur of the Year Award”. 

Tony Fernandes bukanlah nama yang asing di dalam bidang sukan. Sebagai individu yang memiliki sebahagian daripada kelab yang pernah bermain di Liga Perdana Inggeris iaitu Queens Park Rangers, dan juga pengasas kepada pasukan Formula 1 iaitu Caterham F1 Team, beliau amat mahir tentang selok-belok pembangunan dan promosi sukan bertaraf antarabangsa. Penajaan AirAsia dalam aktiviti sukan tanahair seperti Akademi Badminton AirAsia serta pertandingan e-sports juga bukti bahawa beliau mempunyai minat yang mendalam untuk menaikkan mutu sukan negara.  

Beliau akan bertanggungjawab untuk melakukan penambahbaikan struktur dan operasi PSM, serta memulihkan keadaan kewangan semasa PSM yang kini mengalami kerugian sebanyak RM11 juta. Perlantikan beliau diharapkan dapat memajukan serta merancakkan lagi aktiviti 
belia, sukan, rekreasi dan hiburan yang melibatkan pelbagai aset di bawah PSM secara meluas, bukan sahaja dari segi penjanaan pulangan ekonomi yang baik kepada negara, malah dapat merealisasikan hasrat Kementerian Belia dan Sukan untuk membentuk budaya aktif dan sihat di kalangan rakyat Malaysia, khususnya untuk para belia.

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED