Translate

05 August 2015

Malaysian Anti Corruption Commission will ask prime minister Najib Razak to explain the RM2.6 billion donation that was banked into his accounts


MACC to quiz Najib over RM2.6 billion donation


Published: 5 August 2015 7:19 PM

The Malaysian Anti Corruption Commission will ask prime minister Datuk Seri Najib Razak to explain the RM2.6 billion donation that was banked into his bank accounts. – Reuters pic, August 5, 2015.



The Malaysian Anti Corruption Commission (MACC) will ask prime minister Datuk Seri Najib Razak to explain the RM2.6 billion donation that was banked into his bank accounts.



The anti-graft agency said that it had established the identity of the donor, who is from the Middle East, adding that they had obtained an explanation from the donating party as well.

In a statement today, MACC, however, said that it cannot reveal the identity of the donor.


On Monday the commission said that the RM2.6 billion came from donors and was not from debt-ridden state fund 1Malaysia Development Bhd (1MDB).



MACC also said that it obtained details on the donor through documents from the bank, which included four letters that was handed to the bank after the large sum was deposited into Najib's account.

"It was stated in those documents that the RM2.6 billion was a donation.

"And the donation has no connection to 1MDB, " the commission said.

MACC also said that they were asked by the Attorney-General to clarify the issue.

"We also had discussions with the Attorney-General who asked us to explain the matter while the probe was still ongoing.

"We would also like to state that we would be calling prime minister Datuk Seri Najib Razak to give an explanation on the donation he received‎," the agency said.

The Wall Street Journal (WSJ) had on July 2 published an article quoting an "unnamed investigator" saying that almost US$700mil (RM2.6 billion) of funds from 1MDB-liked companies flowed into Najib's personal accounts before the 13th general election.

1MDB refuted the claim, while Najib denied taking any state funds for personal gain.

Despite threatening to sue WSJ over the allegation, Najib never explicitly denied that the money was in his accounts.

On Monday, MACC issued a statement that the RM2.6 billion was from donors and not from 1MDB.

Some Cabinet members have defended the holding of the alleged political donations in a personal account, saying Najib had the power to do as an Umno trustee. – August 5, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/macc-to-quiz-najib-over-rm2.6-billion-donation#sthash.7PAzxk2H.dpuf


Penjelasan Mengenai Isu Dana RM2.6 Bilion Dan Siasatan SRC International

Susulan kepada kenyataan media bertarikh 3 Ogos 2015, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ingin menjelaskan bahawa siasatan SPRM hanya memfokus ke atas isu berkaitan dengan SRC International dan kemasukan dana sebanyak RM2.6 bilion ke dalam akaun YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
SPRM mendapati banyak pihak masih tidak jelas atau terkeliru dengan menganggap bahawa SPRM telah menghentikan siasatan berkaitan dengan isu SRC International atau pun mengenai dana RM2.6 bilion.
Oleh itu, SPRM mahu menjelaskan beberapa perkara.
SIASATAN BERKAITAN 1MDB
Sebagaimana telah disebutkan beberapa kali sebelum ini, SPRM menekankan bahawa siasatan SPRM tiada kaitan dengan isu 1MDB. Sebaliknya, siasatan keseluruhan kes 1MDB dijalankan oleh Polis Diraja Malaysia. SPRM berharap orang ramai akan memahami bahawa siasatan SPRM tiada kaitan dengan 1MDB.
SUMBANGAN DANA RM2.6 BILION DITERIMA OLEH PERDANA MENTERI

Sebagaimana disebutkan dalam kenyataan media bertarikh 3 Ogos 2015, hasil siasatan SPRM mendapati dana sebanyak RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun milik YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah derma yang disumbangkan oleh pihak tertentu. SPRM tidak boleh mendedahkan identiti pihak yang mendermakan dana RM2.6 bilion kepada YAB Perdana Menteri.
Bagaimanapun untuk makluman orang ramai, SPRM telah memperoleh penjelasan daripada pihak penderma tentang derma yang diberi kepada YAB Perdana Menteri. SPRM telah mendapat tahu tentang butir penderma melalui dokumen yang diambil dari bank dan didapati bahawa terdapat empat surat yang diserahkan kepada pihak bank apabila jumlah wang yang besar dimasukkan ke dalam akaun YAB Perdana Menteri. Dalam dokumen itu ada dijelaskan bahawa sumbangan RM2.6 bilion adalah sebagai derma.
SPRM telah mendapatkan penjelasan daripada pihak penderma yang berasal dari Timur Tengah dan pihak berkaitan juga telah mengesahkan sumbangan derma tersebut.
Sumbangan derma RM2.6 billion itu tiada kaitan langsung dengan 1MDB.
Perbincangan juga telah diadakan dengan Peguam Negara Malaysia yang meminta supaya SPRM membuat penjelasan mengenai perkara ini sementara siasatan masih dijalankan.
Sehubungan itu, SPRM juga ingin memaklumkan bahawa YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan diminta untuk memberi penjelasan mengenai sumbangan derma yang diterima beliau kepada SPRM.
SIASATAN MENGENAI SRC INTERNATIONAL

SPRM juga ingin mengulangi bahawa siasatan berkenaan isu SRC International yang melibatkan dana RM4 bilion masih dijalankan oleh SPRM. Siasatan berkaitan dana RM2.6 bilion dan isu SRC International merupakan dua perkara yang berbeza.
Oleh itu, SPRM mahu menekankan bahawa SPRM tidak pernah menyatakan kes yang disiasat ini telah ditutup. Sebaliknya, SPRM hanya menyatakan ia bukan dari wang 1MDB.
Diharap penjelasan ini akan memberi gambaran sebenar mengenai isu yang disiasat oleh SPRM. SPRM sekali memberi jaminan siasatan akan dijalankan dengan bebas, telus dan profesional. Adalah diharapkan semua pihak memberi ruang kepada SPRM dalam menjalankan siasatan dengan menyeluruh tanpa membuat sebarang spekulasi.
Sebagai Suruhanjaya yang bebas, SPRM bertanggungjawab menjalankan siasatan dengan bebas, telus dan profesional tanpa fear or favour. SPRM tidak akan membiarkan mana-mana pihak untuk mempengaruhi atau campur tangan dalam siasatan yang dijalankan.
KEDUDUKAN PASUKAN PETUGAS KHAS

Mengenai persoalan mengapa SPRM yang membuat kenyataan media pada 3 Ogos 2015 tanpa penglibatan Polis Diraja Malaysia dan Bank Negara Malaysia, ingin dijelaskan bahawa SPRM membuat pengumuman tanpa melalui Pasukan Petugas Khas selepas dinasihatkan oleh Peguam Negara Malaysia, bahawa tidak perlu ada Pasukan Petugas Khas. Sebaliknya agensi-agensi penyiasat terbabit boleh menjalankan tugas mereka berdasarkan undang-undang masing-masing.
Di peringkat SPRM, pasukan petugas khas dalaman bagi menyiasat kes SRC International dan sumbangan derma RM2.6 bilion masih diteruskan.
Agensi masing-masing mempunyai pasukan petugas khas dalaman mereka sendiri dan akan mengemukakan hasil siasatan masing-masing kepada Peguam Negara Malaysia untuk diambil keputusan sama ada terdapat kes untuk didakwa di mahkamah ataupun sebaliknya.
SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA
PUTRAJAYA
5 OGOS 2015

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED