Translate

06 August 2013

BANKER NAJADI'S MURDER 3 SUSPECTS ARRESTED AS HUNT GOES ON FOR MAIN SUSPECT

Police have detained a man and two women in connection with the shooting of Arab-Malaysian Development Bank founder Hussain Ahmad Najadi.



City police Criminal Investigation Department chief Datuk Ku Chin Wah said today that the man was aged 42 while the two women were aged 47 and 61.



“The man surrendered himself at the Kuala Lumpur Police Contingent Headquarters at 10pm yesterday after police failed to find him in his house during a raid.
“The two females were picked up at a Chinese temple in Lorong Ceylon at 1.30pm on the same day,” he said in a press conference at IPK today.
The two women are trustees of the Kuan Yin temple on Jalan Ceylon while the man was at the scene when Hussain was shot.
The murder is believed to be over the sale of a piece of land.
tThe main suspect is still at large and public cooperation is sought to trace Kong Swee Kwan also known as Sei Ngan Chai 

source: nst online 




Tiga Ditahan Bantu Siasatan Kes Tembak Pengasas Bank Arab Malaysian

KUALA LUMPUR, 6 Ogos (Bernama) -- Polis menahan seorang lelaki dan dua wanita semalam berhubung kes pembunuhan pengasas Kumpulan Perbankan Arab Malaysian (Ambank) Hussain Ahmad Najadi, 75, pada 27 Julai lepas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata lelaki berumur 42 tahun yang dipercayai berada bersama suspek utama kes itu ketika kejadian, menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur pada 10 malam tadi.

"Sebelum itu, polis membuat serbuan di rumahnya di Selangor. Bagaimanapun, lelaki itu tiada di rumah. Namun, pada kira-kira 10 malam, dia menyerah diri," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata dua wanita berumur 47 dan 61 tahun, yang merupakan pemegang amanah tokong Cina berhampiran lokasi pembunuhan, ditahan pada 1.30 tengah hari semalam di sekitar kawasan itu bagi membantu siasatan kes itu.

Katanya, penahanan dua wanita itu dijangka dapat memberi maklumat penting berhubung motif pembunuhan.

"Kami difahamkan, Hussain terlibat dalam rundingan supaya tanah tokong itu tidak diusik, dijual atau dirobohkan. Maknanya mangsa cuba menyelamat atau melindungi tokong itu.

"Namun, ini hanyalah maklumat awal. Siasatan lanjut akan kita jalankan bagi mencari motif sebenar kes pembunuhan ini," katanya sambil menambah isteri Hussain belum dapat memberi keterangan berikutan kecederaan yang dialami dalam kejadian tembakan itu.

Sementara itu, Ku berkata pemandu teksi yang ditahan Selasa lepas di Sri Petaling menunjukkan polis sebuah rumah di Brickfields sebelum polis menemui pistol jenis Walther 9mm di dalam peti surat rumah itu.

"Bagaimanapun, pistol itu tidak digunakan dalam kes pembunuhan Hussain," katanya.

Sehubungan itu, polis meminta kerjasama orang ramai membantu menjejaki suspek utama kes itu, Kong Swee Kwan, 44, yang sebelum ini dikenali sebagai Sei Ngan Chai atau Ah Chian (nama samaran).




Dalam kejadian itu, Hussain, 75, mati manakala isterinya Chong Mei Kuen, 49, cedera ditembak dari jarak dekat di tempat letak kereta selepas keluar dari tokong Cina di Lorong Ceylon di sini.

Hussain terkena dua das tembakan di dada dan mati di tempat kejadian manakala isterinya cedera di pergelangan tangan kiri serta paha kanan.

-- BERNAMA

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED