Translate

15 November 2024

KPM perkenal kurikulum baharu prasekolah pada 2026



KPM perkenal kurikulum baharu prasekolah pada 2026

Bernama

15/11/2024


Fadhlina (foto) berkata antara lain yang diberikan perhatian dalam modul itu ialah pendidikan karakter murid-murid. -Gambar fail/Bernama


PORT DICKSON: Kementerian Pendidikan (KPM) akan memperkenalkan kurikulum persekolahan baharu termasuk pengukuhan penggunaan 50 peratus bahasa Melayu dan 50 peratus bahasa Inggeris bagi peringkat prasekolah pada 2026.

Kementerian Pendidikan akan memperkenalkan kurikulum baharu dengan penggunaan 50% bahasa Melayu dan 50% bahasa Inggeris di peringkat prasekolah.

Semua guru prasekolah akan dipastikan mempunyai tahap pendidikan tertinggi peringkat ijazah untuk memastikan pendidikan yang lebih holistik.

KPM akan memperkenalkan elemen Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) bermula dari Tahun Satu pada 2027, dengan penekanan pada ciri-ciri dan pendekatan TVET.

Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek berkata beberapa pendekatan pendidikan bersepadu lain turut diberikan tumpuan bagi prasekolah peringkat KPM, Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas), Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional serta swasta yang menggunakan kurikulum kebangsaan.

Beliau berkata antara lain yang diberikan perhatian dalam modul itu ialah pendidikan karakter murid-murid.

"Kitaran baharu kurikulum akan bermula pada 2027 tetapi bagi prasekolah dimulakan lebih awal iaitu 2026, beberapa pendekatan pendidikan bersepadu akan kita beri tumpuan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan Karnival Pantai Port Dickson: Pendidikan Awal Kanak-Kanak peringkat Parlimen Port Dickson yang dihadiri Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Aminuddin Harun.

Beliau menjelaskan keupayaan guru di peringkat prasekolah juga memainkan peranan penting bagi memastikan pencapaian pemerkasaan pendidikan itu dapat dilakukan lebih holistik.

Menurut Fadhlina semua guru prasekolah juga akan dipastikan mempunyai tahap pendidikan tertinggi peringkat ijazah berbanding sekarang iaitu kebanyakannya memiliki diploma.

"Bila kita sebut tentang penyelarasan kurikulum di semua peringkat prasekolah, tentunya keupayaan guru-guru juga jadi keutamaan. Keupayaan guru-guru kita adalah kompeten, ada guru kita mempunyai ijazah kerana di negara ini minimum adalah diploma dan kita sedang tingkat keupayaan itu," katanya.

Fadhlina berkata ibu bapa juga disarankan agar memberikan komitmen dengan menggalakkan anak menerima pendidikan awal prasekolah khususnya diterajui KPM.

Beliau berkata terdapat tiga naratif penting peringkat prasekolah iaitu menangani isu keciciran pembelajaran, intervensi malnutrisi dan intervensi keperluan pendidikan khas.

"(Isu) Enrolmen prasekolah mencabar kerana kita tiada dasar pendidikan wajib bagi peringkat prasekolah, ketika ini enrolmen mencapai 91.7 peratus dan KPM sedang bekerja keras bagi menggalakkan ibu bapa memberikan pendidikan awal kepada anak," katanya.

Selain itu, Fadhlina berharap semua pihak tidak menyalah tafsir usaha KPM memperkenalkan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) bermula dari Tahun Satu di sekolah rendah menerusi Kurikulum Persekolahan 2027.

"Dengarlah dulu penjelasan kita. Kita sebut elemen TVET bukannya subjek. Bila saya sebut elemen bermakna ada ciri-ciri dan pendekatan TVET. Mana-mana pihak tidak begitu jelas, saya saran datang kepada KPM dan kita terbuka untuk buat penjelasan dan berbincang," katanya.

Media sebelum ini melaporkan KPM akan memperkenalkan elemen TVET bermula dari Tahun Satu di sekolah rendah menerusi Kurikulum Persekolahan 2027

-- BERNAMA

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED