Translate

16 April 2025

Visual iklan cetus reaksi negatif pengguna telah dikeluarkan - Prasarana

 Visual iklan cetus reaksi negatif pengguna telah dikeluarkan - Prasarana

Bernama

16/04/2025 15:50 MYT



Visual iklan cetus reaksi negatif pengguna telah dikeluarkan - Prasarana

Prasarana menurunkan iklan di tren Laluan Ampang/Sri Petaling selepas menerima maklum balas orang ramai.

KUALA LUMPUR: Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana), pengendali utama perkhidmatan rel dan bas di Lembah Klang, telah mengeluarkan (menurunkan) sebuah visual iklan yang dipaparkan pada tren perkhidmatan Laluan Ampang/Sri Petaling selepas menerima maklum balas orang ramai.

Ringkasan AI

Prasarana menurunkan iklan di tren Laluan Ampang/Sri Petaling selepas menerima maklum balas orang ramai.

Iklan tersebut mempromosikan produk penjagaan diri dan telah melalui semakan sensitiviti sebelum dipaparkan.

Prasarana akan memperketat proses semakan iklan untuk mengelakkan isu sensitif di masa hadapan.


Menurut kenyataan Prasarana hari ini, iklan terbabit yang mempromosikan produk penjagaan diri telah mengundang pelbagai reaksi, meskipun kandungan asalnya bertujuan menggambarkan situasi harian pelbagai latar belakang rakyat Malaysia dalam menggunakan pengangkutan awam.

Kenyataan itu memaklumkan iklan berkenaan bertujuan memaparkan kepentingan penggunaan produk penjagaan diri dan tidak menyasarkan mana-mana individu atau komuniti tertentu.

"Ia juga telah melalui proses yang sewajarnya, termasuk semakan oleh pihak dalaman dan luaran, merangkumi aspek-aspek seperti sensitiviti kaum, agama dan sosial, sebelum visual dicetak dan dipaparkan.

"Bagaimanapun, visual iklan telah dikeluarkan daripada tren perkhidmatan Laluan Ampang/Sri Petaling setelah menerima maklum balas daripada pengguna," menurut kenyataan itu.



Sebagai pengendali pengangkutan awam yang bertanggungjawab, Prasarana menjelaskan pihaknya mengambil iktibar insiden itu dan akan memperketat proses semakan bagi memastikan visual daripada pengiklan tidak akan menimbulkan isu sensitif kepada orang ramai.

"Prasarana menghargai maklum balas dan pandangan masyarakat terutamanya apabila ia boleh disalah tafsir sebagai suatu bentuk sasaran kepada individu atau komuniti tertentu.

"Kami mengucapkan terima kasih atas sokongan dan keprihatinan orang ramai yang berterusan terhadap penggunaan pengangkutan awam," menurut kenyataan itu.

Baru-baru ini, beberapa pengguna media sosial meminta Prasarana menjelaskan tindakan mereka memaparkan sebuah iklan yang didakwa tidak menjaga sensitiviti kaum dan agama kerana memperlihatkan simbol keagamaan dalam kandungan iklan berkenaan.

-- BERNAMA

Popular Posts - Last 7 days

Popular Posts - Last 30 days

Blog Archive

LIVE VISITOR TRAFFIC FEED

A visitor from Kuala lumpur viewed 'Datuk Seri Najib Razak Kecewa Dengan Keputusan Mah' 41 mins ago
A visitor from New york viewed 'Eksekutif didakwa bantu sembunyikan wang lebih RM9' 51 mins ago
A visitor from Ashburn viewed 'Ramli Ngah Talib angkat sumpah sebagai Yang Dipert' 51 mins ago
A visitor from Ashburn viewed 'Ramli Ngah Talib angkat sumpah sebagai Yang Dipert' 52 mins ago
A visitor from Ashburn viewed 'Eksekutif didakwa bantu sembunyikan wang lebih RM9' 52 mins ago
A visitor from Rio de janeiro viewed 'Prasarana perkukuh aplikasi MyRapid PULSE baharu, ' 2 hrs 35 mins ago
A visitor from Kuala lumpur viewed 'Tiada isu Rafizi bercuti lama - PM Anwar | BEST FB' 2 hrs 49 mins ago
A visitor from Hamburg viewed 'CIMB Bank beli 16 hartanah KWSP pada harga tunai R' 2 hrs 58 mins ago
A visitor from Boardman viewed 'CIMB Bank beli 16 hartanah KWSP pada harga tunai R' 2 hrs 59 mins ago
A visitor from Kuala lumpur viewed 'Guru tikam anak guna pisau pemotong sayur direman ' 2 hrs 59 mins ago